Založ si blog

Talianska Perugia čaká na vaše objavenie

Perugia je mesto, ktoré je slovenskému turizmu takmer neobjavené. Občas je o ňom počuť v správach, že v jeho blízkosti sa triasla zem a budovy padali, ale inak sa o hlavnom meste talianskej Umbrie u nás moc nehovorí. Jedine v súvislosti s čokoládou, keď sa tu v októbri koná festival Eurochocolate. Častosť zemetrasení v tejto oblasti je podľa mňa jediným logickým dôvodom, prečo mnohé „cestovky“ Perugiu obchádzajú. Alebo ju skrátka nepoznajú… Tak vás s mestom zoznámim aspoň trochu ja (ale nečakajte žiaden bedeker).

Napokon aj ja som do mesta zavítala skôr náhodne a na pár hodín, lebo som sa potrebovala dostať z východu Talianska na západ a autobus šiel práve cez Perugiu. Do centra je zakázaný vstup verejnej doprave (jediné auto, čo som videla, bolo použité ako rekvizita na svadbu), a tak náš Flixbus zaparkoval na rozľahlom parkovisku Piazzale Umbria Jazz, skade som sa dostala minimetrom do historického jadra.

Minimetro, čo to je?

Aj ja som si to najskôr hovorila a chcela som ísť peši, ale keď som uvidela kopec a diaľku predo mnou, hneď ma to prešlo. Pochopila som, že minimetro nie je vôbec zbytočnosť a navyše je aj praktické. Je vskutku maličké (polka kabínky jedného metra) a pendluje každú chvíľu (menej než minútu čakania, aspoň mne sa tak zdalo). A to isté, čo prišlo hore, ide aj nadol, ten rafinovaný spôsob prechodu treba vidieť naživo. Najskôr je potrebné si kúpiť v automate UP lístok (skratka pre Unico Perugia), ktorý platí 70 minút. Nasadnete na zástavke Pian di Massiane a vystúpite na konečnej Pincetto, zvyšok iste zvládnete.

Minimetro vnútri.

Minimetro vnútri.

Hlavnou tepnou mesta je Corso Vannucci pomenované po maliarovi, ktorý bol tiež prezývaný Il Perugino. Bol zástanca myšlienky, aby prišla do maliarstva inovácia. Jeho rukopis nájdeme aj na Sixtínskej kaplnke. Jeho žiakom bol aj známy Rafael. Spojenie Perugina s Perugiou vidieť v Collegiu del Cambrio, kde sa podieľal na výzdobe. Budova sa nachádza na spomínanej ulici. Umelec má v Perugii aj svoj pamätník.

Corso Vannucci.

Corso Vannucci.

Etruské dedičstvo 

Perugia je mesto na kopci, ktoré je obkolesené hradbami. Niektoré zostali ešte z čias Etruskov, ktorí sú prvými známymi obyvateľmi tejto lokality. Najznámejšou etruskou bránou je Arco Etrusco, ktorú sa dlho snažil dobyť Augustus. Ak sa nemýlim, to sa mu nakoniec aj podarilo, ale za cenu, že ju musel čiastočne zničiť. Dnešná verzia má za sebou teda aj rímsku prerábku a niekedy sa jej hovorí preto aj Arco di Augusto. Po Etruskoch sa dochovali aj ďalšie pamiatky, medzi nimi aj Pozzo Etrusco. Je to jama hlboká viac ako 30 metrov, ktorá slúžila ako studňa, čo dokazuje, že Etruskovia rozmýšľali už pred naším letopočtom aj nad spôsobmi, ako sa zásobovať vodou. Niekedy sa jej hovorí aj Pozzo Sorbello.

Rušná ulica plná reštaurácii, kaviarní a obchodov ústi k hlavným pamiatkam na Piazza IV Novembre. V jej strede sa nachádza impozantná Fontana Maggiore plná alegorických i historických výjavov. Na jej vrchu leží bronzový pohár s 3 vílami (láskou, nádejou a vierou).

Fontana Maggiore v Perugii je dominantou mesta.

Fontana Maggiore v Perugii je dominantou mesta.

Fontána je z 13. storočia a je dielom Pisanovcov. V jej najbližšom okolí sa nachádzajú dve významné budovy: Palazzo dei Priori, ktoré je sídlom cechov, Národnej galérie a radnice, a Katedrála San Lorenzo z 15. storočia. Vlastne k týmto trom miestam smerujú kroky každého návštevníka. Ďalšie pamiatky objavíte, keď sa vyberiete smerom nadol magickými uličkami, ktoré sa kľukatia do bočných ulíc.

Vlnité stredoveké uličky.
Vlnité stredoveké uličky.

Soľná vojna

Odkiaľ sa vzal tento názov, sa ma nepýtajte, tiež si nad tým lámem hlavu, keďže súvislosť so soľou som nenašla. Táto vojna bola vzburou proti pápežským štátom. Ale nedopadla podľa predstáv, lebo Perugia v roku 1540 stratila svoju nezávislosť a stala sa práve jedným z pápežských štátov.

Výhľad z Porta Sole.

Výhľad z Porta Sole.

Perugia a festival čokolády

Ako som už spomínala, Perugia je skôr zriedkavou destináciou cestovných agentúr. Ale pokiaľ ide o festival Eurochocolate, stane sa, že urobia výnimku a spoja návštevu s týmto podujatím, ktoré má už vyše 100-ročnú tradíciu. Prečo práve Perugia? Lebo sa tu vyrábajú čokoládky Baci, doslovne bozky. Okrem ochutnávok sa počas festivalu vyrábajú z čokolády gigantické sochy, prípadne je súčasťou masážných prípravkov. Čokoláda hrá hlavnú úlohu aj v rôznych súťažiach. Tento festival som nezažila, lebo sa konal až po mojom návrate, ale každopádne mesiac som trafila, len nie dni.

Čokoládový festival som nevidela, ale svadobné fotenie áno.

Čokoládový festival som nevidela, ale svadobné fotenie áno.
Perugia osloví aj romantikov.

Viac článkov nájdete po stlačení obrázku:

bez-nazvu

Cividale – tam, kde diabol postavil svoj most

22.03.2017

Veľa ľudí si myslí, že pochodiť Taliansko znamená navštíviť Rím, Benátky, Veronu a Florenciu. Ale omyl! Taliansko je aj o malých malebných mestečkách, o ktorých cestovní sprievodcovia mlčia, lebo by sa už nevyšli do brožúrky. Cividale del Friuli som teda nenašla v žiadnej múdrej knižke, ale nechala som sa skrátka inšpirovať mapou. Keď ste v Taliansku len na jeden [...]

Rimini je viac než len more

27.11.2016

Rimini – mesto prekvapení Moja púť pokračuje, teda aspoň v spomienkach. Niečo cez sto kilometrov od Bologne cítiť už morský vzduch, vlny sa kolíšu vo vetre a mnoho turistov tu trávi svoju dovolenku. Je reč o Rimini. Teda tak sa často prezentuje: ako plážová destinácia. No v ponuke skrýva oveľa viac. Vitamín „sea“ by som mohla hľadať aj inde. Dôvod mojej [...]

Kráľovná jeseň

07.11.2016

Deň ešte drieme. Obloha je posiata mraky, cez ktoré sa prediera usmievavá guča tepla. Pod ňou sa kotúľajú autá sedemmíľovými čižmami od nikam nikam. Z ich svetiel zostávajú len šmuhy. Tma sa dvíha do vesmíru a splýva s černotou. Život sa vkráda do ulíc. Ľudia sa míňajú. Hemžia sa ako mravce, kým nenájdu svoj úkryt. Ruch opäť utícha. Iba vietor ševel a listy [...]

SR Prezidentka Čaputová Úradovanie Východ Prešov Návšteva

Čaputová: Z východu som nadšená, rada sa sem vraciam

25.04.2024 21:45

Prezidentka navštívila rusínske divadlo, evanjelické gymnázium, centrum pre obete násilia či národnú kultúrnu pamiatku na Solivare.

SR Bratislava EK Vláda Jourová RTVS MK Stretnutie TK BAX

Jourová rokovala s Ficom i Šimkovičovou: Nikto si neželá, aby Slovensko prišlo o peniaze EÚ, eurokomisia má však otázky

25.04.2024 19:57

EK diskutuje s vládou o zmenách v trestnom práve, ktoré vládna koalícia napriek žiadosti komisie presadila v zrýchlenom režime.

Lukasenkova atletka

Lukašenko prezradil, kedy odíde. Ženu na čele štátu nechce, ale atlétku, ktorá neznáša dúhové farby, by podporil

25.04.2024 19:00

Alexandr Lukašenko tvrdí, že Bielorusom sa žije oveľa lepšie ako pred tromi desaťročiami. Ako vyzerá porovnanie ich finančných pomerov so Slovákmi?

Praha, masová streľba, Česko

Strelec z pražskej univerzity netrpel duševnou poruchou, motív úrady oznámia čoskoro

25.04.2024 18:21

V hlavnej budove Filozofickej fakulty UK v Prahe 21. decembra 2023 jej študent zastrelil 13 ľudí a jedna osoba neskôr zomrela v nemocnici.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 16
Celková čítanosť: 42528x
Priemerná čítanosť článkov: 2658x

Autor blogu

Odkazy